Zondag 10 maart……gaan we de Finca weer af!

10 maart 2013 - Sardinal, Costa Rica

149 eindelijk goed in beeld....

Ik slaap niet lang, na 3 uur ben ik klaar wakker en ga even op internet mijn emails en Facebook bekijken, in NL start de zondagochtend. Gelukkig val ik een poosje later weer in slaap tot half zeven. Wat dan opvalt is de enorme rust, er staat bijna geen wind! Ik ga mijn ontbijt daarom buiten opeten, hoor veel verschillende vogels en kan er een paar op de foto vastleggen. Na een poosje komt Hans langs met zijn afvalbak, ik volg hem met die van mij, kleine fik en alles is weer opgeruimd. Hans vraagt of ik zin heb om begin van de middag ergens te gaan eten en daarna meer van de omgeving te zien. Dat wil ik wel, graag! Lief dat ze dat voor mij doen.

Voor Hans en vooral Sita zijn dit de momenten om even weg te zijn van de Finca, met hun toch beperkte manier van leven. Die tegelijk ook zo rijk is aan indrukken en rust die de natuur je hier geeft. Je kan hier helemaal jezelf zijn (of worden), als bezoeker. Om (samen) te werken met de lokale mensen……..dat is een heel ander verhaal.

Ik ga een klein eindje wandelen, merk dat het door de weinige wind al behoorlijk warm is, de zon steekt, het is pas half negen. Mooi om te zien hoe paard en hond bij het huis van S. elkaar uitdagen.

Na thuiskomst ga ik mijn reisblog van gisteren en vandaag schrijven, en ik heb ook nog diverse foto’s te downloaden en te sorteren. Niet te lang, ik wil in een nieuw boek beginnen. Tijdens het schrijven hoor ik veel vogels, ondanks dat ik nu, zoals elke dag, de plafondventilatoren aan heb, die geven een beetje herrie, het is echt nodig.

Om 1 uur rijden we weg, even verkoeling in een airco-auto! Dat duurt niet zo lang, we zijn al snel bij het restaurant. Wat duidelijk populair is, er zijn veel gasten en er komen ook veel passanten voor het ijs dat ze verkopen. Ik wil een lokale maaltijd, dat wordt Casada met vis. Dat bestaat uit witte rijst, zwarte bonen, gebakken banaan, gemengde sla en visfilet van de gril, heel smakelijk! Ze serveren dat ook met kip of biefstuk.

160 Casada met vis

Daarna gaan we via de Route Interamericana verder richting Liberia en na een poosje gaat Hans rechtsaf. Op de borden staat echt een wegnummer…..het is een met grove stenen verharde weg waar je niet hard kan rijden. Door een mooi gebied, hoge heuvels,  boeren bedrijfjes, meest eenvoudige maar goed verzorgde woningen. Koeien en paarden lopen op de schuine hellingen. Er is meer groen en bloemen, er zal dus meer water zijn. Grote stukken heuvels zijn geel, ik kan me voorstellen hoe mooi het hier is zodra er weer regen valt en alles groen is.

Rond half vijf zijn we weer thuis en hou ik me verder rustig. Het is inderdaad warm, zowel buiten als in mijn huisje. De bank naast de voordeur is de prettigste plek om te lezen.

Na 2 boterhammen met avocado, al eet ik eenvoudig het kan hier altijd gezond, weer een relatief rustige avond. Ik kijk eerst naar Eva Jinek op zondagmorgen en dat was een boeiende en heftige uitzending met o.a. Geert Wilders op de bank!Daarna boek, glaasje wijn……enz. enz.

1. Cor Westenborg:
    12 maart 2013
    Dag lieve Janette,

Wat heb je een goede tijd uitgekozen om daar in een lekker warm land te gaan genieten. Wij sterven het hier af van de kou door de harde Siberische koude wind. Leuk al die foto's!

Groetjes,

Cor