Donderdag 21 maart – kleine en ook leuke belevenissen de afgelopen dagen

21 maart 2013 - Sardinal, Costa Rica

Woensdagmorgen half 7 gaat een open vrachtwagen met werkmensen het terrein af de Finca in, gekapte bomen laden. Ik ga mijn ontbijt maken en even later maakt Hans een rondje door de achtertuin. Snijdt een paar grote trossen bananen af van geknakte planten, ze zijn nu geel en misschien wel te eten. De honden vinden het een traktatie! En ik later op de ochtend ook, ik heb nu een volle schaal bananen, die nog niet snotterig zijn, dus snel opeten de komende dagen.

321 Hans deelt bananen uit.....

Dan roept Hans me, “het” beest zit er weer, in de voortuin van mijn buurhuisje, het gordeldier. Jammer dat ik hem niet helemaal te zien krijg, later op de ochtend is ie weer foetsie…..en waar naar toe?

Even later zie ik een vogel die de laatste dagen vaker komt, in de papajaboom zit. Ik zie nu dat ie aan de achterkant iets aan het doen is…….…en wanneer ik ga kijken blijkt mijn vrees gegrond. Hij eet MIJN bijna rijpe papaja op!

323 die vogel zie ik nu vaker.....

Ik werk die ochtend een klein uurtje in de tuin. Hans en Sita gaan even van huis, naar Miramar en Esparza, en ik ga mee, even van de Finca af.

Miramar is een mooi plaatsje, langs de 7 km lange weg vanaf de Route Interamericana staan mooi verzorgde woningen met idem tuinen. Ook eenvoudige huizen, toch ademt het meer welstand uit. Dat zijn momenten dat ik het jammer vind dat ik niet zelf over een auto beschik, dan was ik al tig keren gestopt om een betere indruk te krijgen, even over dat mooi aangelegd kerkhof te lopen, foto’s te maken.

In Miramar gaat Hans de postbus legen en daarna gaan we naar Esparza waar een grote supermarkt de spullen verkoopt die Sita nodig heeft. Ik herken de plek, hier waren we op zondag 3 maart ook. Het blijft opvallend dat zo’n Supermarkt zoveel producten heeft voor prijzen die meestal gelijk zijn aan die in NL, of duurder. De mensen verdienen meestal toch beduidend minder dan bij ons.

’s  Middags zit ik op de bank voor het huisje te lezen, komt die grote open truck geladen met bomen voor me langs. Er liggen nog meer bomen iets verderop voor het huis van Sita en Hans. Dan is er de nodige consternatie, truck staat stil, druk overleg…..de takken van een boom zitten in de weg. De oplossing blijkt een motorzaag te zijn. Takken weg – probleem opgelost. Al met al duurt het hele gedoe een poos en ze krijgen deze klus vandaag niet af(!).

Eind van de middag ga ik in de voortuin bladeren enz. harken, en dat is een warme klus bij 34C en weinig wind. Toch houd ik het een uurtje vol, en geniet daarna van een paar stukjes stokbrood van de warme bakker in Esparza en een glaasje witte wijn.

344 en ik uitblazen met een glaasje witte wijn

De avond is rustig, as usual, ik kijk via uitzending gemist naar Debat op 2 en lees mijn boek.

De donderdagochtend begint heel leuk. Ik hoorde om half 7 al apen die in de buurt moeten zijn. Hans belt om te zeggen dat ze in de boom zitten naast het groene arbeidershuisje (die met de buiten-badkamer en –toilet!). Ik meteen er naar toe……een boom vol met meer dan 15 aapjes. Die vrolijk rondbuitelen en zich langzaam bewegen naar de bomen er naast. Wanneer ik iets later mijn ontbijt buiten ga opeten kan ik ze aan de linkerkant zien vanaf mijn terras. Tijdens het eten krijg ik een show en kan zien hoe ze zich naar de rechterkant verplaatsen en uit het zicht het bos in gaan.

345 's ochtends om zeven uur.....een boom vol aapjes353 pas op de computer zag ik dat deze aap een jong op haar rug draagt

Iets later heb ik een heel andere ervaring. Na gebruik van het toilet zie ik bij het doorspoelen dat er iets meekomt vanonder de potrand………JAK een klein model schorpioen. Die zat daar dus…….levend?……op een paar centimeters afstand van mijn blote billen!!! Hij geeft nu geen teken van leven meer…….ik ben pas gerust wanneer ie na tig-keren spoelen eindelijk weg was.

Inmiddels is het 8 uur en wil ik aan het werk in de tuin, voordat het te warm/heet wordt. De geharkte bergen van gisteren met de kruiwagen afvoeren is een behoorlijk rit elke keer. Ik weet nu niet wat leuker is: lekker bewegen tijdens de groepsles in de sportschool op stevige rockmuziek……of dit. Wat ik wel weet is dat ik normaal nooit zo transpireer….en nu loopt het zelfs in mijn ogen (Ans….herkenbaar?).

Terwijl ik zo bezig ben zijn de werkmensen ook “bezig”, die laatste bomen moeten nog op de truck. Twee mannen waren aan het werk……..de rest zat in de schaduw van een boom toe te kijken……en naar mij te kijken.

Eind van de ochtend weer fris(?) gedoucht lezen en met de foto’s van de laatste dagen bezig zijn. Start maken met schrijven van een reisblog en laat in de middag nog een half uurtje harken. Het is bewolkt en best lekker buiten en ja, ik ben echt bijna klaar! Dan is de summiere voorjaarsopruiming van deze tuin goed genoeg. Ik zou nog wel meer willen doen, ik heb niet het juiste gereedschap. En gastheer Hans heeft een ander idee van een tuin dan ik, dat weet ik inmiddels. Dus we laten het verder zo. Zodra het weer gaat regenen zal het gras gaan groeien en ziet het er meteen weer mooi uit. Jammer dat ik dat niet mee kan maken. (?…….ik kan natuurlijk nog een poosje blijven!)

Het is nu half negen ‘s avonds, het is nog warm, ondanks de douche voel ik me niet echt fris, wel moe. Ik ga daarom afronden, de rest van de foto’s toch maar morgen bewerken en op reislogger plaatsen, samen met dit blog. Oh ja, mijn dagelijkse bezoeker is weer geweest, valt geen goed gesprek mee te voeren, komt geen enkel geluid uit. Het enige dat die pad doet is naar binnen gluren.

Ter afsluiting, het is nu vrijdagmiddag 1 uur, deze ochtend huisje gepoetst, ook buiten terrassen met de mop, het is ook met weinig wind een behoorlijke zandbak. Poos met Hans gesproken, pauze en mijn foto’s bewerkt.

De rest van de dag is nu van mij…..in mooi nieuw boek bezig……ga niet veel actiefs doen…..het is broeierig warm…..heeeeel rustig aan dus.

Iedereen een fijn weekend, met dikke winterjas aan, of thuis op de bank gezellig onder een dekentje?

1. Henny:
    22 maart 2013
    Wat geweldig jou verslag alleen die schorpioen zou ik doodgriezelig vinden brrrrrrr.
  2. Jan:
    23 maart 2013
    Goh, wat moet dat beestje bang geweest zijn in die pot...
  3. Ans:
    23 maart 2013
    Ik denk dat die pad zit te wachten op een kus van jou!!