Maandag 11 maart, iedereen werkt hard

11 maart 2013 - Sardinal, Costa Rica

Er is weer weinig wind, het is iets minder helder. Ik heb echt geboft dat bij aankomst het gedeeltelijk bewolkt was, er meer wind was en niet zo warm. Dat hielp mij enorm om aan de overgang te wennen, dat was ook snel gebeurd, en ik ben hier inmiddels al 11 dagen, nog 3 weken te gaan!                                                           Het is nu belangrijk om goed met de warmte om te gaan: rustig aan, op tijd pauzes.(bekend gevoel…..dat was 1 jaar geleden ook zo……de reden was iets minder)

Ik ga tegen 9 uur de tuin in om het laatste grofvuil langs de achterste rand weg te harken. Ik maak ook een 2e pad vrij op de helling naar beneden, tussen de bananenbomen door. Ik vind dat het er nu allemaal goed uitziet en er is ook beter te lopen. Wanneer er weer gras gaat groeien, wat regelmatig gemaaid wordt, zal het er nog beter uitzien. Een paar jaar geleden was alles kaal, Hans heeft overal stekjes, pitten enz. geplant, en ook geleerd van wat niet goed ging. Nu is het resultaat dat je overal groen en fruitbomen ziet. Zo is hij ook bezig bij het nieuw gebouwde huis.

Na een uur werken heb ik het helemaal gehad en zit even uit te blazen op mijn terras. Nadat de tuin water heeft gekregen, en de was in de machine zit, zijn de medewerkers het buurhuisje gaan schoonmaken. Dat betekent met een ragebol alle wanden en plafonds afdoen en de vloeren vegen. Sita komt even controleren, en heeft voor mij ook een paar boeken en dvd’s bij zich, die zijn inderdaad passend voor mij uitgezocht.

171 dat gebeurt met vegen en raggen

Hans besluit dan om alle boeken uit mijn buurhuisje te halen en ik neem die mee naar mijn cottage. Kan ik nog meer uitkiezen. (ik kan best nog 1 a 2 maanden langer blijven, vervelen zal ik me niet!) Thuis bedenk ik later dat ik van stenen en planken een boekenkast kan maken. De stenen haal ik van buiten, de planken zal ik via Hans regelen.

Dan krijg ik nog steeds niet de kans om te douchen en te pauzeren. Hans belt om te zeggen dat ze vlak bij hun huis bezig zijn gekapte bomen met de ossen weg te halen. Of ik daar foto’s van wil maken? Pfff…..ja natuurlijk….ik ga er direct naar toe. Gelukkig is het vlak bij en het is mooi om te zien hoe deze beesten stapje voor stapje die bomen verplaatsen.

176

Het kappen en weghalen van de bomen is uitbesteed aan een derde. Die mag volgens een contract dit werk doen met eigen mensen en hulpmiddelen. Hans en zijn medewerkers houden daar toezicht op. En Hans let op dat er op tijd geld betaald is, er gaan anders ongemerkt meer bomen de Finca af dan dat er geld binnenkomt.

Daarna ben ik een poosje op mijn laptop bezig en zie ook dat vlak bij mijn terras een paar bomen door een jongen recht gezet en ondersteund worden. Die stonden echt heel scheef door de harde wind. Hij krijgt tussendoor nog wat advies van Hans, het resultaat is prima. En ik heb bewondering zoals hij in deze warmte in de zon bezig is.

De middag verloopt heel rustig, ik ben blij met een paar leuke reacties op mijn reisblogs. Na het avondeten en opruimen nog even de foto’s van vandaag afwerken en dit verslag schrijven. Nu ben ik weer helemaal bij. De dagelijkse dingen hebben inmiddels een min of meer vast verloop, er is steeds meer rust om te lezen, voor me uit te kijken, voor gewoon even helemaal niets.

Ik zie dat mijn huisdier er weer is, hij zit er trouwens na een paar uur nog. En wanneer ik even op het terras ga kijken zie ik een grote pad zitten. Nog een huisdier? (Die kijkt met mij een hele dvd uit, pas de volgende ochtend is hij weg.)   Dit is leuker dan die grote spin van een paar dagen geleden, die racete in de woonkamer, toen hij richting slaapkamer ging heb ik hem heel diervriendelijk met de bezem over de drempel naar buiten gewerkt. Dat leek me veiliger, ik ben niet echt bang…..maar toch!

Nu ga ik kijken welke dvd van Sita ik wil kijken, morgen zal ik dit blog + foto’s posten.

1. Nellie:
    12 maart 2013
    Hoi Janette,

Wat heerlijke plek is het toch, fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.

groetjes Nellie
  2. Henriette van Ginkel:
    13 maart 2013
    heerlijk warm, wij zitten hiet in de snijdende kou.
    gelukkig heb je het naar je zin, leuk om te lezen, wat is de Finca precies?