Maandag 25 maart – leuke nieuwe dingen – beetje aftellen helaas!

25 maart 2013 - Sardinal, Costa Rica

Vrijdagavond kan ik mee naar de supermarkt, we vertrekken laat, de mannen in de Finca werken langer door. Ze willen ook op zaterdag en zondag werken. Omdat het deze week de “Holy” week is, (witte)donderdag en (Goede)vrijdag vrij en het liefst ook op woensdag vrij. Daarom nu extra uren maken om voldoende geld te verdienen. In de Supermarkt is het gezellig druk, veel complete gezinnen die er zo te zien een uitje van maken, veel baby’s worden gewoon op de arm gedragen.  Ik zie en koop voor het eerst een stuk verse guanabana (zuurzak), voor in mijn ontbijt.

Tegen 8 uur ben ik weer thuis, nog wat eten (2 boterhammen met gebakken ei), douchen……zitten! Flikken Maastricht kijken en lezen, ik ga laat slapen.

De zaterdag rustig starten, een hagedis steekt het terras over, ’s avonds racen ze soms over de muren. Hans komt vertellen dat hij op een paar plaatsen de Finca wil inspecteren….ga ik mee? Ja graag! Tegen half tien zijn we onderweg, ik in de achterbak.

In de Finca staan ook 2 cashewbomen, Hans neem de vruchten die op de grond liggen mee, om te planten in zijn tuin. Een eindje verderop staat een boom met een soort citroenen, ze zijn geel van buiten, hebben oranje vruchtvlees als van een sinaasappel. De mensen noemen ze hier zoete citroenen, ze zijn nog best zuur!

369 ....even laten zien Hans.....

In de Finca gaat Hans weer gekapte bomen controleren die in de container geladen worden. Er is veel tijd nodig voor overleg wat nou de bedoeling is: welke lengte minimaal, welke omtrek? Sita wordt gebeld om het contract na te kijken. Ook de inkoper wordt gebeld. Hans heeft veel overredingskracht nodig om de werkmannen duidelijk te maken wat afgesproken is. Zo gaat dat met bijna alles hier………ook al denk je “dat zijn toch de feiten?”:……..praten….praten…..praten!

380 met veel praten en uitleg door meester Hans

Een eind verderop zijn ze bomen aan het kappen en slepen de ossen die naar een verzamelplek. Daarna neemt Hans me mee naar het meest zuidelijke puntje van de Finca, dat is nog zo’n 10 a 15 km van de kust.  Wanneer deze Finca (deels) ontwikkeld wordt voor toerisme, is een doorgang naar de kust natuurlijk heel aantrekkelijk. Het gaat behoorlijk stijl op en af, ik krijg een prima arm-been-bilspiertraining achterop!

En af en toe duiken voor laaghangende takken. We rijden nu een nog langer stuk langs de ananasplantage van de buurman………zo enorm groot! Wanneer we bij onze toegangsweg uitkomen neemt Hans naar huis de route die ik al 2x heb gelopen. Die zie ik nu dus in omgekeerde richting en ik zie veel meer achterop.     Er is een lekker windje, het is nog niet al te warm, al met al een leuke tocht!

390a maaltijdsalade als lunch

Als lunch maak ik een maaltijdsalade van sla-avocado-komkommer-tomaat en 2 sneetjes brood met roomboter er bij. Smakelijk en super gezond, al heb ik nu een keer een dressing gebruikt ipv olijfolie. Die verkopen ze in kleine plastic zakjes met een tuitje met schroefdop, ik wilde mezelf een keer verwennen. Inmiddels ruim 3 weken sla met olijfolie en kruiden…..een keer wat anders!

390f links de zoete citroen en rechts een guanabana

Hans komt me een guanabana brengen die van een boom is gevallen in de zijtuin. Nu heb ik wel een beetje veel zuurzak, hoop dat deze niet te snel te rijp wordt!       Ik eet veel fruit, mango’s en meloenen heb ik ook altijd in huis. De bananen uit eigen tuin eet ik als tussendoortje wanneer ik in de tuin werk, heel lekker, geeft veel energie!

Eind van de middag werk ik een poosje in de tuin, het is warm, het is afzien. Daarna op de bank voor het huis met een glaasje witte wijn. ’s Avonds heb ik het makkelijk met eten klaar maken, nog een portie pasta + gehaktsaus  a la Costa Rica, had ik donderdag gekookt. Een rustige avond met beetje (internet)TV, veel lezen, muziek.

Even na 12 uur ’s nachts word ik wakker van een ruisend geluid, ik denk “ha die wind en die harde vlagen komt weer!” Dan hoor ik dat het anders is……..het regent! Dat moet ik zien en ik trek wat aan (je weet nooit wie er van je kan schrikken zo naakt in het donker!) en ga naar buiten. Het zijn grote druppels, er valt even redelijk wat, het is nog geen echte tropische bui. Jammer! De tuin vind dit natuurlijk wel lekker.

Op zondagochtend ga ik kwart voor negen op weg voor een wandeling, vroeger zou beter zijn vanwege de warmte, ik wil me echter niet haasten. En de afgelopen nacht was slapen in korte periodes, ik werd ook wakker van de verlichting in het buurhuisje. Ik ben meestal vroeg op, tussen 6 uur en half zeven, het is leuk om na het ontbijt even mijn emails en Facebook berichten te checken, en soms meteen te reageren. Ben ik zo een half uurtje verder, voor jullie is het dan middag.

Ik neem de bekende route die start naast het huis van Sita en Hans, die ik gisteren in de Ford heb gereden. Het is een pittig traject met korte afdalingen en stijgingen, het is veilig om deze te lopen, en niet te lang. Ik doe er 5 kwartier over, en verbaas me bijna dat ik zo snel herstel na een paar minuten grotere inspanning. Met mijn conditie zit het wel goed

.397 ....dat kan van mij bij thuiskomst niet gezegd worden....

Het is wel warm, het loopt met stralen van mijn lichaam. Is heel goed natuurlijk….goede doorbloeding van de huid…….veel vuil wordt verwijderd……..daar betalen vrouwen veel geld voor bij de schoonheidspecialiste…..haha!

Het blijkt dat de elektricien die bij Hans zou komen (ja, ook op zondag) ook echt gekomen is en na enig zoeken het probleem heeft gevonden. Hans was daar al een paar dagen mee bezig geweest, lastig zoeken wanneer er geen echt elektraplan is, en alles ogenschijnlijk goed verbinding maakt. Ik ga het technische verhaal wat het wel was niet opschrijven…….Hans heeft het me wel verteld.

Het goede nieuws is dat we nu wel even weg kunnen, ik Had Sita en Hans uitgenodigd om samen te gaan lunchen. Ook Sita heeft zin om even weg te zijn, die heeft de afgelopen week weer veel kantooruren gemaakt i.v.m. de VVK en de jaarrekeningen voor het onderhoud. En veel uitzoeken vanwege nieuwe software……..zonder duidelijke gebruiksaanwijzing en/of logica in de menu’s.

Iets na twaalven gaan we richting Puntarenas, nu nog een stuk voorbij de supermarkt Pali, de landtong op, naar het strand. Het is behoorlijk druk, dit gebied wordt ook veel bezocht door mensen uit San José die naar het strand willen. En het is extra druk op de boulevard met kramen die de bekende artikelen verkopen, souvenirs, kleding, eten enz. Een grote cruisboot zal daar mee te maken hebben, de prijzen stijgen dan ook meteen zegt Hans.

401 ik heb lekkere zeebaars-filet van de gril

We gaan eerst in een hotel wat eten, het is niet airconditioned, er zit geen glas in de ramen, zo kan het lekker doorblazen. Je ruikt zelfs de diverse eetkraampjes aan de overkant. Het eten is lekker, en het is helemaal niet duur, een goed bord eten + een koud drankje voor ruim 10 euro per persoon!

419 heerlijk.....guanabana met melk en suiker

Na het eten gaan we de kramen bekijken, ik koop een paar mooie houten nijverheidsdingen en een zilveren hanger. Sita slaagt voor een leuke zomerse jurk. En daarna een glas guanabana met melk en suiker, en ijsblokjes, smaakt heerlijk, is inderdaad net roomijs! Tegen half vijf zijn we weer thuis. Geen tijd gehad voor schrijven en foto’s bewerken…….ook geen energie meer, wel een heel leuke middag gehad, en ikga verder in mijn mooie boek. ’s Avonds kijk ik naar Eva Jinek op zondag…….leuke gasten……mooie ervaringen.

Vandaag maandag werk ik eerst in de tuin, kruiwagen met bladeren rijden, na anderhalf uur heb ik het helemaal gehad. Uitblazen, douchen en daarna schrijven aan dit reisblog. En de foto’s sorteren en bewerken……..pfffff ik heb het er een beetje druk mee, wel leuk!

De plafondventilator staat inmiddels ook aan…..ondanks dat ik het geluid niet prettig vind……het is behoorlijk warm, het helpt. Het is nu één uur…….kijken wanneer ik dit kan plaatsen. Iedereen lieve groeten!

(inmiddels is het kwart over 3, ik ben er mee klaar! en de internetverbinding is supertraag.....pfffff bijna half 5, klaar..........PAUZE!)

1. Agnes hottentot:
    28 maart 2013
    Hoi Janette, goed bezig, wat ben je actief!
    Geniet van de zon, want in Nederland is het nog steeds houd.... ( de handschoenen en muts zijn in pre).
    Nog even en ga je weer naar huis, denk ik..
  2. Joke:
    31 maart 2013
    lieve Janet, weer genoten van je verslag. Wat een bewust zijn!
    Geniet nog maar lekker daar. Ik heb nog een reisverslag te gaan, zie ik. Daar ga ik ook nog even voor zitten. Leuk. Bedankt en tot snel horens..xx
  3. Gisela:
    11 april 2013
    Lieverd, wat is het leuk om dit verhaal te lezen, en zoo met mijn broer hans en Sita, zou er ook wel eens willen komen, maar me man zit in het verpleeghuis en ik kan zonder krukken niet lopen, en daar is het zoo wie zo moeilijk, ik heb genoten va je verhaal.