Zondag 31 maart – afscheid nemen van de Finca

31 maart 2013 - Sardinal, Costa Rica

De afgelopen dagen was de wind heel grillig aanwezig, ’s nachts werd ik geregeld wakker van de harde windvlagen, ’s middags was er soms weinig wind en werd het warm!

494 door de harde wind is er weer een bananenboom naast mijn terras geknakt

De afgelopen vrijdag en zaterdag zijn rustig verlopen. Ik ben in beweging geweest en heb veel gelezen. Gistermorgen de meest pittige wandeling, die ik 1x eerder had gedaan, gemaakt. Die met veel hoogteverschillen, het lange stuk langs de ananasplantage en dit keer zonder zandhappen bij het prikkeldraadhek. Het was open, dat had ik de dag ervoor al gezien met een rondje op en neer naar het toegangshek. Ik was nu vroeger vertrokken, half acht, het was heerlijk “koel” buiten, 25C.

Na een kwartiertje hoorde ik voor mij vlak bij de weg veel geluid van apen……ik hoopte dat ik ze zou kunnen zien, helaas….toen ik dichterbij was hoorde ik ze nog even en merkte al snel dat ze verder weg het bos in gingen.  Er was veel geluid van vogels, en ik hoorde ook geregeld zachte geluiden links en rechts van het pad in de bush. Er is heel wat “leven” in de Finca, bewegende kleine beesten enz. Ik voel me veilig op het pad……..en let goed op dat daar niets is wat van mij kan schrikken…..haha! Op de ananasplantage waren wel mensen aan het werk, bij ons op de Finca niet.

488 er wordt gewerkt.....

Ja, Sita die worstelt met nieuwe software en een administratie die ingevoerd moet worden. En Hans…..ja, die doet van alles, van contacten met het bestuur van de VVK in NL tot klusjes samen met de enige aanwezige medewerker, die nu weer single is. Zijn huisje is schoon, de wanden gewit en de spullen van mijn buurhuisje zijn terug verhuisd. En zo te zien gaat het goed met hem. Gisteren ben ik samen met hem en Hans nog even naar Sardinal geweest, dat is maar een paar minuten met de auto, voor mij een “koele” onderbreking van de dag. En instant koffie kopen….helemaal zonder….dat is niet fijn!

Deze laatste wandeling voelt voor mij als afscheid nemen van de Finca, ik merk dat ik gevoelsmatig al een paar dagen heen en weer geslingerd word tussen hier zijn……..en straks weer thuis. Daar de mij dierbare mensen weer ontmoeten, waar ik naar uit kijk. En toch met enige weemoed afscheid nemen van de rust, de mooie natuur die ik hier heb ervaren. En me realiseren wat ik geleerd heb……over het leven hier…….over afhankelijk zijn van anderen........en over mezelf.

Wat zeker is is dat ik meer geleerd heb over luisteren…….naar de vogels, de beesten, de natuur…….naar Hans……naar mijzelf, mijn ziel.

En nog beter ervaren dat veel zo relatief is………waar maken we ons druk over? Wat is belangrijk? Dankbaar zijn voor alle mooie dingen die we beleeft hebben, en die we elke dag beleven, die we mogen koesteren. En het leven “leven” zoals het NU is……..dat deed ik al steeds beter, mijn wens is dat nog beter te kunnen doen. Maakt het leven veel aangenamer…….is er meer ruimte voor genieten!

499 lekker bij het paasontbijt

Vanmorgen een gele papaja geplukt, voordat die vogel er weer mee vandoor gaat. De helft in mijn yogurt-cruesli ontbijt gedaan……heerlijk! Morgenochtend de ander helft.

Ik heb vanmorgen bijna alles gepakt, zodat ik de rest van de dag met lezen en muziek kan doorbrengen. En vanmiddag even op bezoek bij Louis Sempres, de voormailige eigenaar, gedag zeggen en met zijn vrouw kennis maken. Deze man is vaak in de werkplaats bezig, ik heb af en toe met hem gebabbeld. Hij gaat binnenkort naar de USA waar zijn kinderen wonen, zal regelmatig de Finca bezoeken.

500 9.00u  ik ben grotendeels gepakt voor vertrek morgen

Morgenochtend brengt Hans me naar San José, ik ben dan de rest van de dag in dat leuke appartementhotel van de heenweg. En op loopafstand zijn er winkels en eetgelegenheden. Dinsdagmorgen om 4.25u ga ik per taxi naar de luchthaven, is een paar minuten rijden.

En dan hoop ik woensdag tegen 8.30 uur ’s ochtends op Schiphol aan te komen…….zonder jas! Ha ha…ik trek laagjes aan, heb een fleecevest als extra voor in het vliegtuig, altijd koud vooral wanneer je moe bent, en een dun winddicht jack voor in NL. Brrrrr……….

Op Schiphol komt Anika mij halen, gaat mee naar Lelystad, boodschappen doen, voor me koken…..Fijn! In Lelystad komt buurman Jan ons van het station halen.

Ik bedank iedereen die mij heeft gevolgd op reislogger voor de belangstelling.        Ik vond het leuk om mijn belevenissen met jullie te delen, de reacties te ontvangen. Het was een mooi en waardevol verblijf op Ganadera la Flecha in Costa Rica, en ik wens hier over een poosje weer terug te kunnen komen.

Mijn mooie herinneringen van deze keer neem ik mee.

467 ik ga deze plek missen

Janette

1. Joke:
    1 april 2013
    lieve Janet, je kunt inderdaad terug kijken op een mooi verblijf in CR! Wij hebben genoten van jouw reisverslagen. Wens je een hele goede reis en behouden thuiskomst.xx Joke
  2. Agnes hottentot:
    1 april 2013
    Hoi Janet,
    Bedankt voor je mooie verslagen. Ik wens je een goede reis toe en we zien elkaar snel. Groetjes.