Een nieuwe ervaring op de Finca op vrijdag 8 maart

8 maart 2013 - Sardinal, Costa Rica

De afgelopen avond was Hans de drongel niet komen halen, Yes……ik kan naar uitzending gemist kijken, de laatste aflevering van Flikken Maastricht. En op tijd slapen.

Deze ochtend besluit ik niet in de tuin te werken, ik ga eerst vroeg een wandeling maken. In de loop van de ochtend wil ik ook mijn huisje een beetje schoonmaken. Deze zandbak binnen vraagt naar mijn mening wel 2x per week een beetje poetstijd. En anders heb ik daar misschien geen energie meer voor.

Ik loop richting de toegangspoort, halverwege ga ik, een beetje nieuwsgierig, linksaf de Finca op. Deze weg ziet er best goed uit, er staan veel bomen dicht op elkaar, misschien zie ik de aapjes wel weer? Helaas niet, wel mooie bloempjes. Ik let op mijn tijd, maximaal een uur wandelen, dus op tijd dezelfde weg terug. Later hoor ik van Hans dat ik deze weg kan vervolgen, nog een paar links aanhouden en dan kom ik achter de woningen uit. Dat zal zeker 2 uur tijd kosten, dan neem ik ook drinken mee. Mijn mobiele CR telefoon heb ik buitenshuis altijd bij me.

Na een rustpauze thuis poets ik mijn cottage, wat een verschil, alles zat onder het stof en zand, nu is de badkamer ook weer schoon. Helaas nog geen aansluiting van de afvoer van het wasmeubel, Hans is te druk. Mijn (instant cappuccino)koffie had ik al klaar staan, tot de schuifpui gedweild en dan buiten in de schaduw weer rust.

109 met deze hulpmiddelen maak ik schoon

Wanneer ik een uur later druk bezig ben op de laptop belt Hans: Ga jij nu wel mee een rondje over de Finca?” Ja…..graag! De vorige keer was de 2e dag hier, ik had al veel indrukken gehad de laatste dagen en wilde het rustig aan doen, ook vanwege het grote verschil in tijd en temperatuur. Nu was ik er helemaal aan toe.Snel mijn boterhammen naar binnen en faktor 50 smeren.

Op advies van Hans, “dan zie je veel meer”, klim ik in de laadbak van zijn semi-vrachtauto. En 2 jongens gaan ook mee, later zag ik waarom.Het doel van deze rit is om te kijken of een aantal plekken goed bereikbaar zijn met de Ford, en of mensen die mee gaan binnenkort een goede indruk krijgen van deze mooie plekken op de Finca.

Het verhaal over deze Finca is lang, een aantal van jullie kennen het. Waar we nu als investeerders zijn is dat er een prachtig bidboek is waarin omschreven hoe deze Finca ontwikkelt kan worden. Op een verantwoorde, ecologische manier een resort bouwen, waar de oude flora en fauna weer tot ontwikkeling zal komen. Waar mensen tijdelijk kunnen verblijven, of een appartement of huis kunnen kopen. Ik mag hier nog niets meer over vertellen, behalve dat deze plannen er fantastisch uitzien, heel doordacht zijn, er is ook ruimte voor een Healthcenter, Wellness, enz. Er is belangstelling en binnenkort komen er mensen kijken.

Het was nodig om her en der wat meer ruimte te maken, het kappen van bomen was al eerder gebeurd. Een mooie ervaring om deze in mijn ogen prachtige locaties te zien. Het was behoorlijk hotsen (en warm!) in de achterbak, en dan ook nog met 1 hand foto’s maken. Het is gelukt zoals jullie kunnen zien.

113 dit is mijn zicht vanuit de laadbak

Al vrij snel nadat ik thuis was belde Hans om te zeggen dat hij op tijd naar de supermarkt zou gaan. Moest(!) ik weer een beetje haasten, nog douchen na mijn stofbad. Tegen half 4 reden we weg, de medewerkers weer mee. Deze keer gaan we niet naar de markt, Hans heeft duidelijk “haast”! Ik had nu niet zoveel nodig als de vorige keer, en ken de weg in de supermarkt. Toch blijft het opletten dat ik genoeg koop, ik krijg (meestal) maar 1 kans per week!

Op de terugweg staan we even in een file. Later zien we dat een grote vrachtauto, ze rijden hier veel met van die imposante Amerikaanse trucks, pech heeft. Hans doet de zijramen open, ik zie weer wat(!) en maak een paar foto’s. Tegen 6 uur zijn we thuis: “even” naar de supermarkt.

Ik heb ’s avonds nog steeds de drongel, dat is dus de aflevering van Flikken Maastricht van vandaag! Glaasje wijn er bij…..genieten, en ik had een leuke dag.

1. Jan:
    10 maart 2013
    Heel leuk om je ervaringen te volgen. Je verslagen roepen herinneringen op aan Bangladesh en India... We zien weer uit naar je volgende editie.