6 en 7 maart, rustige dagen in en rond de cottage, tuin opruimen, wassen

7 maart 2013 - Sardinal, Costa Rica

Na een nacht met toch weer een onderbreking, zo’n plotselinge windvlaag maakt echt veel herrie, de gebruikelijke ochtendrituelen. Wanneer ik met mijn buikspieroefeningen bezig ben zie ik Hans lopen met afvalbakken. Dat wil ik ook zien, ik heb begrepen dat hij regelmatig de fik steekt in het afval, tja…..er komt geen vuilnisman! Er gaat echt alles op, zal wel niet zo milieuvriendelijk zijn, het is de enige oplossing, en er is heel veel frisse lucht waar deze rook zich mee kan vermengen zal ik maar zeggen.

090 afval na het harken, eind van de middag met kruiwagen naar composthoop

Na het ontbijt ga ik om 9 uur, ingesmeerd met factor 50 + anti-mug, de tuin in. Er ligt veel afval op het gras, of wat daar voor door moet gaan, het is nu heel droog en verdord. Er liggen veel takken, bladeren, amandelnoten, kokosnoten enz. Ik ga dit harken, ben ik in beweging en in de zon voor een beetje kleur. 1 uur werken is lang genoeg, het is dan inmiddels 28C. Met een kop koffie + water (ik drink super veel water!) even in mijn mooie boek lezen.

De hulp van Sita heeft mijn wasgoed meegenomen. Gelukkig had ik gehoord dat de wasmachine maar 1 temperatuur kent: warm! De koudwaterslang is niet aangesloten. Ik krijg een lege fles met wat vloeibaar wasmiddel en was ’s middags een paar dingen op de hand. Al 1 uur na het ophangen komt de hulp de droge kleding brengen. Gaat lekker snel hier met deze wind en temperatuur. En nee, ik mocht dit niet zelf doen, daar is zij voor. En ik wil Sita en Hans niet te veel storen.

Later op de ochtend een uurtje op de laptop. De foto’s van mijn bezoek dinsdag aan het winkelcentrum downloaden en sorteren. En mijn verslag schrijven. Tussendoor kan ik even op internet, ik ben dan echter nog niet klaar, rustig aan!

Op tijd lunchen, handwasje doen, op laptop werken, alles afgewisseld met pauzes en lezen. Om 4 uur ga ik weer de tuin in, het is dan koeler en er staat geen zon waar ik werk. Met een kruiwagen mijn stapels afval wegwerken. Ik mis werkhandschoenen, zeg dat ook tegen Hans, en die vind in de rommel in mijn buurhuisje een paar. Zo te lezen zijn ze van ene Juan…..ken ik niet! Ook nu is 1 uur pittig werken lang genoeg.

Ik kook een eenvoudige maaltijd, er voor en na werk ik mijn reisblog af en het lukt me die + de foto’s ’s avonds  te plaatsen. Ik heb weer even de drongel! Ook nog energie om wakker te blijven bij het laatste deel van een aflevering van inspector Langley, en een wijntje er bij.

Vandaag donderdag 7 maart, wanneer ik dit schrijf, het is nu bijna 18 uur, is vrijwel gelijk verlopen. Ik heb 2 x 1 uur in de tuin gewerkt en het ziet er al stukken beter uit. Nog 2 zulke dagen en dit grove werk is klaar. Er staan dicht bij de huisjes planten en struiken, en veel onkruid. Dat wordt spannender, goed opletten, volgens Hans kunnen daar lelijke beesten tussen zitten, zoals slangen en schorpioenen. Maar ja, ik heb nu stevige handschoenen, en kan ze met een stok wegjagen haha. Ik zal opletten hoor!

097 deze bananenbomen staan nog overeind

Ga nu eten maken, douchen, ik ben behoorlijk vies en stoffig, en dan een rustige avond. De zon gaat nu net prachtig onder, gaat heel snel, het is in een half uur van licht naar donker.

1. Cor Westenborg:
    Dag lieve Janette,

Wat leuk dat ik door jouw reisblog kan meegenieten van alles wat je zo meemaakt. Zo te horen en te zien heb je het wel naar je zin daar in de rimboe. Jammer van al die omgewaaide bomen!
    Jij zit nu lekker in de warmte, maar bij ons keert de winter weer terug. Vandaag regent het de hele dag pijpenstelen - ga dan ook lopend met de grote parapluie naar de bieb. Morgen gaat de regen over in sneeuw.
    Doe je een beetje voorzichtig met al die slangen en schorpioenen! Wil je wel weer in levende lijve terug zien.
    Geniet er maar lekker van!

Groetjes,

Cor
  2. Sandra:
    Lieve Janette,
    Ik vind het elke keer weer leuk om je reisblog te lezen!
    je zit in een hele andere wereld dan wij nu. ...Regen in het noorden sneeuw!
    kijk wel uit met die enge beesten!!

Groetjes Sandra
  3. Ans:
    Hallo Janette,
    Stuur een beetje warmte en zon naar Nederland. We hebben een paar dagen kunnen genieten van de zon en temperaturen tussen 10 en 15 graden, maar de komende dagen wordt het weer winter.
    Geniet van je reis.
  4. Ingrid:
    9 maart 2013
    Hoi Janette, Aan je fotos en resiverhalen maak ik op dat je je wel vermaakt en dat je al veel gezien hebt. Hier alles goed. Groetjes Ingrid.