Maandag 4 maart, een dag op mezelf

4 maart 2013 - Sardinal, Costa Rica

Om 3 uur ’s nachts word ik wakker, alle lichten branden, er is dus weer elektriciteit. Daarna slaap ik korte stukjes, ben geregeld wakker omdat ik het koud heb, om 6.30 uur ga ik er uit. Het is onbewolkt, wordt dit de 1e zonnige en warme (hete) dag?Buiten ziet het er anders uit, dat komt door de nu zichtbare, opkomende zon. Het is licht, de lucht is helder, mooi!

Het is 23C, het voelt koud onder douche, daar blaast de wind, die iets gedraaid is,  behoorlijk naar binnen door het gaas in de openingen bovenin.

Mijn ontbijt bestaat gedeeltelijk uit meegebrachte artikelen: yoghurt (van hier, een beetje zoet, alles is hier zoeter), halve mango, gojibessen, chiaseeds, lijnzaad en een handje spelt crüesli met kokos en noten.En een pot kruidenthee. Helaas heb ik nog geen citroenen voor in het glas water waar ik mee start, die kon ik niet zo snel vinden op de markt, misschien binnenkort wel langs de weg, waar men op veel plaatsen fruit e.d. verkoopt.

Om 9 uur is komt Hans even buurten, of ik mee ga een rondje over de Finca? Ik ga dat deze keer nog niet doen, heb de laatste paar dagen veel indrukken opgedaan en wil nu even rust. Hij wordt gebeld, er is een dode os gevonden, moeten ze die begraven? Ja. Hans zegt later dat ze hem misschien liever hadden willen slachten. Wanneer we nog even praten blijkt dat Hans in het oude kantoor nog een bureaustoel heeft staan. Die wil ik graag hebben, veel beter om te gebruiken bij het werken op de laptop. Hij komt hem even later brengen, dit is mijn enige stoel nu die goed zit.

Om 10 uur is het 26C, ik vind het lekker. Ga even later een half uurtje in de zon zitten, met factor 50 ingesmeerd.

Een groot deel van de dag besteed ik aan lezen, muziek uit de laptop op de achtergrond, ook wat foto’s downloaden. Om 4 uur ga ik de stofzuiger en een mop lenen bij Sita, de vloer een beetje schoonmaken. Het is al wat minder warm, middag op de dag was het 30C en nu 28C, en ik heb er nog de energie voor.

Bij het terugbrengen krijg ik ook nog een stevig kussen mee voor op de houten stoelen en een fitnessmat. Daar ben ik ook blij mee, kan ik mijn buikspier- en yogaoefeningen op doen! Mijn cottage is nu best goed ingericht.

Wanneer ik dit verslag aan het schrijven ben komt Hans nog een keer langs, of ik de bananenbomen achter in de tuin wil zien, en ook de zuurzak bomen, die hebben bijna rijpe vruchten. Er staan ook kokosnotenbomen, amandelbomen, papaja’s en mango’s. Door de harde wind zijn veel bananenbomen omgewaaid, de bananen laat Hans er nog een poosje aan zitten, ze worden zo ook wel rijp. Wel leuk om zoveel lekker fruit in eigen tuin te hebben. De gele banaan die we zagen heb ik zojuist opgegeten, heel lekker!

Morgen ga ik met Hans en Sita mee naar San José waar zij afspraken hebben. Ze zetten me af bij een moderne shopping mall buiten het centrum, en laten me weten wanneer ze me weer kunnen oppikken. Ik amuseer me daar wel, het is op enige afstand van het centrum, daar ga ik dit keer nog niet naar toe. Wel warm genoeg kleden, het is veel koeler in San José.

Het is half zeven en ik ga zo eten, misschien nog even wat met foto’s doen en dit verslag + foto’s plaatsen, ben ik helemaal bij. En dan misschien een DVD kijken, ik heb er een aantal meegenomen van o.a. inspector Lynley. Wel op tijd (?) gaan slapen.

1. Sandra:
    5 maart 2013
    Lieve Janette, Leuk om je reisblog te lezen! ben benieuwd naar de rest van je verslagen en foto's! Je zit puur in de natuur! Groetjes
  2. Agnes hottentot:
    5 maart 2013
    Lieve Janette, ik lees elke dag je blog. Ben gewoon nieuwsgierig naar je verhalen en belevenissen. Elke dag wat anders...
    Vandaag de eerste lentedag in Holland, eindelijk de zon...
  3. Henriette van Ginkel:
    6 maart 2013
    Hoi Janette,
    Ik lees dat je je aan het nestelen, installeren bent. Er zijn mensen die naar je om lkijken, hopelijk komende nachten rustige slaap. Geniet ze, zo te lezen doe je dat, liefs Henriette
    PS dat je niet op mijn facebook kan heeft te maken met mijn instellingen, ik heb wat gefroebeld en weet nog niet hoe het werkt.