De 2e dag op de Finca

2 maart 2013

De 2e dag op de Finca

Ik werd om 4 uur wakker, na mijn gebruikelijke termijn van 6 uur slapen Daarna ben ik gelukkig toch weer in slaap gevallen, om 6 uur was ik redelijk fris en fruitig, douchen, ontbijt maken en een rondje om het huis lopen. Hans was al druk in de weer en ik zag ze wegrijden met tractoren en een grote containervrachtwagen, hout kappen en afvoeren. Men begint om 6 uur te werken, van 12 tot 1 heeft men pauze en dan nog 2 uurtjes werken, daarna is het te warm. Hans en Sita gaan rond 20.00u al slapen en staan om 4 a 5 uur op. Ik ben benieuwd of mijn slaap/waakritme ook zal wijzigen, ik ben wel van plan om de dagen vroeg te beginnen, het was 25C vanmorgen en het voelde “koel”.

Later op de ochtend kwam Hans voor een lamp ophangen en het gas aansluiten. Niks ging vlot, onderdelen ontbraken, maten klopten niet, dat was afzien en zuchten, terwijl het inmiddels al weer aardig opgewarmd was naar 30C. Tussendoor moest Hans ook even weg om een band te laten plakken, die liep langzaam leeg. Gelukkig had een werknemer dat gisteravond gezien en weer opgepomd zijn we er mee thuis gekomen.

Ik ga mijn verslagen schrijven, voor mijn gevoel heb ik er al een dag opzitten, het is pas 10 uur!

Tussen het werken door heeft Hans mij verteld over waar ik op moet letten, er zijn slangen, schorpioenen en wespen en muggen. Rond de woningen heeft hij tuinen aangelegd, ja die zien er anders uit dan bij ons in NL. Uit ervaring wijzer geworden houdt hij het wilde gras kort en ik mag beslist niet even wat onkruid uittrekken, daar kan een slang verstopt zitten! Ook dichte schoenen aan en niet door hoge bush lopen. Onder kleding die b.v. op de grond heeft gelegen kan een schorpioen zitten, ook b.v. onder een kussen. Wespennesten liever niet aanraken, dan krijg je een hele kolonie achter je aan. En als ik zelf in de Finca wil lopen, het pachotte mes meenemen dat ik van hem gekregen heb. Ik ben niet bang uitgevallen, ik zal niet te ondernemend zijn en goed nadenken bij wat ik doe. En mocht ik toch door een slang gebeten worden: doodslaan, in een zak stoppen en meenemen naar het ziekenhuis.

Ik zie tijdens het schrijven een rijpe papaja hangen, die ga ik nu pakken, en ja, ik heb mijn gesloten schoenen aan. Het lukt me niet, Hans komt net om verder te klussen, hem lukt het wel.

Het klussen lukt nu wel, en eind van de ochtend gaat Hans ook nog even een flitscontrole doen, ik ga mee. Men is bezig met bomen kappen + afvoeren. Zijn medewerker moet controle houden dat de juiste afmeting bomen afgevoerd worden, de koper pakt soms aangrenzende bomen mee wat niet mag. De medewerker krijgt dan wat geld en de vrachtauto is sneller vol. Het gaat er vriendelijk maar precies aan toe, Hans neemt 3 steekproeven, ook van een boom in de vrachtauto. Wanneer hij twijfelt laat hij gerust de hele auto leeghalen, dat is te merken, de mannen worden een beetje nerveus. Alles blijkt goed te zijn, en ze kunnen bijna stoppen, op zaterdag werken ze tot 12.00uur.

Bij thuiskomst heb ik een behoorlijke dip, ik maak wat te eten klaar en na afloop loop ik een rondje tussen de woningen. De vroegere boer / eigenaar woont hier ook nog, het is te zien dat hij van de opbrengst van de finca een goede oude dag heeft. Het is opnieuw een beetje bewolkt, Hans had al gezegd dat ik bof, het is nu minder heet (30C) en er staat wel een behoorlijke wind.

Ik rust een poosje en ga dan met mijn foto’s aan de slag.

Eind van de middag ga ik met mijn laptop naar de buren, even een berichtje sturen, morgen volgen de foto’s en mijn verslagen. Hans krijgt geen verbinding met mobiel internet en ik ga weer naar huis. Even later komt hij bij mij, het zou nu moeten lukken! Toch niet, ik hou de drongel en  een poosje later heb ik wel contact.

Dat blijft gelukkig en ik plaats mijn geschreven verhalen en foto's op deze site. Morgen weer verder.

1. Jan:
    4 maart 2013
    Leuk om op de hoogte blijven en we hoeven geen zorgen te hebben, dat je je verveelt.
  2. Wil terluin:
    4 maart 2013
    Je verhaal met veel interesse gelezen. Wel even een andere wereld dan hier!
  3. Agnes hottentot:
    4 maart 2013
    Interessant om te lezen. Ik ga je verhalen/avonturen zeker volgen.