verslag reis en 1e dag op de Finca

1 maart 2013

28 februari reis ik naar Costa Rica, voor een rust-vakantie. Wonen in een kleine cottage op een plantage waar de Nederlandse manager al 3 jaar woont met zijn partner. Toen zij daar kwamen leefden ze zeer primitief in een oude arbeiderswoning. Hans heeft deze min of meer bewoonbaar gemaakt, en de woning er naast ook en nog meer opgeknapt. Daar zijn zij gaan wonen, de 1e woning werd kantoor.

Vorig jaar zijn zij gestart met de bouw van een nieuwe grote woning, daar wonen zij inmiddels een poosje.En ik verblijf in hun vorige woning, waar nu een minimum aan spullen aanwezig is. Deze woning staat op korte afstand van hun nieuwe woning, dat was iets wat ik van te voren niet wist. Op zich wel zo prettig.

De vlucht via Houston was prima, rustig publiek, goede zorg van United Airlines en een paar keer een beetje turbulentie. Na een 3½ uur stop in Houston nog 3½ uur vliegen naar San José. De afhandeling bij aankomst ging supersnel, en ik werd opgehaald en was 5 minuten later in Dos Palmas, een eenvoudig appartementen hotel. De ontvangst was door 2 Nederlandse stagiaires, mooie plek om daar je werkervaring op te doen. Er waren ook Nederlandse gasten en familie en vrienden uit CR, ik heb met hun een biertje gedronken, het was gezellig! Om 24.00uur slapen.

Op 1 maart de volgende dag om 6 uur uit mezelf wakker, ondanks dat ik daarvoor ruim 30uur wakker/op reis was geweest. Het was heerlijk fris, wel buiten ontbijten, wat een verschil met NL de afgelopen weken.

Ik werd al om 8.45u door Hans en Sita gehaald en via de belangrijkste doorgaande weg, gedeeltelijk nu zelfs een tolweg, in af en toe een sukkelgangetje op naar de Finca, ongeveer 100km van San José. Bij aankomst was het op de finca 34C en redelijk veel (dus warme!) wind.

Na een snelle uitpaksessie en al vast rondkijken hoe ik me zou gaan inrichten eerst even pauze bij Hans en Sita, gebabbeld, spaghetti gegeten, nog meer gebabbeld, koffiedrinken en daarna in mijn cottage alles een plek gegeven. Daar was wel enige creativiteit voor nodig, nee dit is niet FSCC in de Algarve. Ik had een lijstje gemaakt van gebruiksartikelen voor de keuken die ik nog zou willen hebben, een deel kreeg ik van Sita.

En om 16.00uur gingen Hans en ik en 3 medewerkers van de Finca met de auto naar Puntarenas om de wekelijkse boodschappen te doen. Voor deze jonge mensen is dit een uitje, ze stonden fris gedoucht al klaar! In de supermarkt was veel te koop, zowel gebruiksartikelen als eten en drinken Natuurlijk even zoeken naar wat ik wilde kopen, Spaanse etiketten lezen, prijzen vergelijken, en gelukkig Hans in de buurt (die zijn eigen Sita-lijstje aan het afwerken was) voor vragen en uitleg bij personeel.

Daarna een wijk in met veel kleine winkeltjes, eetgelegenheden enz. waar de lokale bevolking komt. Het was vrijdagavond, er was geld ontvangen, daarom was het er gezellig druk. Zo ook op de uitgebreide groente- en fruitmarkt. Hans ging het hele rondje lopen om eerst kwaliteit en prijzen te vergelijken. Ik had mijn middagdip inmiddels gehad, toch was ik nu best moe en zelf dacht ik “kopen en wegwezen”.

Al net al duurde het winkelen bij elkaar dus wel even en daarna weer 30 minuten bonkend en hotsend naar huis. Na aankomst alles uitpakken, ik heb 2 boterhammen gegeten (Hans moet het gas nog aansluiten) en even “gelezen”. Ik heb toen de plafond ventilatoren aangezet, dat hielp een beetje, het was warm in de woning.

Om 22.00 uur deed ik mijn ogen dicht.