Woensdag 13 maart knutsel ik een boekenplank….verder niet veel bijzonders

13 maart 2013 - Sardinal, Costa Rica

Na mijn ochtendrituelen ga ik de planken die ik gekregen heb op een paar stenen leggen die ik in de tuin heb gevonden. Ik heb een boekenplank! Gisteren heb ik 2 tassen met boeken meegekregen uit mijn buurhuisje, die sorteer ik en plaats ze op de plank. Nu heb ik overzicht en kan ik kiezen wat ik wil lezen. En Sita kan kiezen wat ze in haar nieuwe huis wil plaatsen.

Wanneer ik klaar ben hoor ik mannen en machines dichtbij. Ze zijn de gekapte bomen in de container aan het laden. Had ik me al afgevraagd: “hoe doen ze dat?” Nou….zo…….de bulldozer heeft een ketting om de grijper, die schuift hij onder de boom, gebruikt de grijper als stoppunt, tilt de boom op en plaats deze in de container.

Terwijl ik kijk komen er mannen met ossen aanlopen, en andere ossen sloffen daar een poosje later rustig achter aan. Die weten blijkbaar precies wat er gaat gebeuren.

224 ik kon ze nu in de ogen kijken

Even later ook het paard…..nee hoor, die is niet nieuwsgierig…..lijkt maar zo! Hij maakt zelfs, wel op veilige afstand, geluiden naar de ossen.

De rest van de dag verloopt rustig, in mijn dagen zit een redelijk vaste structuur.

Afwisselend fysiek bezig zijn, rustpauzes met lezen en een paar keer (3) per dag een uurtje aan de laptop). En muziek op de achtergrond, wanneer ik daar zin in heb. Dat is trouwen vaak mantra muziek die ik op laptop en tablet heb gezet.

Over het afwassen wil ik jullie nog iets vertellen. Er is hier geen stromend warm water, anders dan uit een kleine doorstoomboiler in de douche. Die kende ik al van mijn rondreis door Costa Rica 6 jaar geleden. Sita vertelde mij dat ik de waspasta en het schuurlapje kon gebruiken dat in de keuken ligt met het lauwwarme water uit de koudwaterkraan. Ik was (uiteraard!) argwanend: “kan dat echt, ook wanneer ik olijfolie heb gebruikt en zo?” Ik kan jullie bevestigen: “het kan!” Vet en etensresten vliegen er van af, het is schoon in luttele seconden. Of dit product milieu-verantwoord is weet ik niet, ga ik misschien nog opzoeken.

231 en helemaal schoon met dit wondermiddel

Eind van de middag lees ik op Facebook dat er een nieuwe paus is gekozen, was helemaal aan mij voorbij gegaan. Dit toch wel belangrijke gebeuren wild ik wel zien/horen en terwijl ik de ingrediënten voor de spaghettisaus à la JB aan het snijden ben luister ik naar het journaal via uitzending gemist. Ook deze man is al van een vergevorderde leeftijd, zijn uitstraling en woorden zijn vriendelijk en plaatst hem dicht(er?) bij de mensen. Laten we wensen dat hij verbeteringen kan doorvoeren in deze zo niet-transparante en soms wereldvreemde organisatie.

Het was de 1e keer dat ik het gekochte (en zelf diepgevroren) gehakt gebruikte en ik was heel tevreden over het eindresultaat. Ik had het volgens mij goed gekozen: mager rundergehakt. Het rook gelukkig ook goed bij het overpakken voor de diepvries. Heb dus voor vanavond of morgen nog een portie, helaas wel af en toe de magnetron gebruiken. Dat heb ik thuis in NL al tot een minimum beperkt.

’s Avonds een halve DVD gekeken, 1 uur vond ik meer dan genoeg, en toen verder in mijn mooie, interessante boek.